måndag, januari 06, 2014

Hembakta chokladbiskvier

Vi lyckades!!
I helgen fick vi för oss att göra egna
chokladbiskvier och vi lyckades!
Helt otrolig och goda blev de också!


Receptet:
150 gram mandelmassa
½ äggvita

Fyllning:
2 dl marsankräm
150 gram smör
1 msk vanlijsocker
2 msk florsocker
1 msk kakao

Garnering:
200 gram blockchoklad
1 msk olja

Rör riven mandelmassa smidigt med äggvita.
Klicka eller bred ut smeten till små runda kakor.
Grädda i ugnen i ca 8 min, 175 grader.
Ta ut och lossa kakorna medan de är varma, låt dom svalna.
Gör marsankrämen.
Rör smöret mjukt och smidigt.
Tillsätt lite i taget av marsankrämen i smöret.
Blanda i vaniljsockret, florsockret och kakaon.
Rör till en smidig kräm.
Bred chokladsmörkrämen lite toppigt på undersidan av mandelkakorna.
Ställ dom kallt.
Smällt blockchoklad och doppa den toppiga sidan.
Ställ kakorna kallt.

Lycka till 
och
Ha en riktigt bra dag!
Kramar

5 kommentarer:

  1. Dom ser mumsiga ut. Men nu är det slut med kakor och bullar här ett tag, uj uj vad vi har satt i oss......
    Ha en fin kväll
    Kram
    AC

    SvaraRadera
  2. Jag stod och tittade in i kylen igår och undrade vad jag skulle göra med min mandelmassa??? Nu vet jag!
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  3. Åh, så gott!! Måste baka beskiver någon dag känner jag. :)
    Kram Mia

    SvaraRadera
  4. Dreglar lite framför datorn...!
    Imponerad och ska absolut prova någon gång.
    Kram Sanna

    SvaraRadera

Tack för din kommentar. Det värmer i hjärtat! ♥