tisdag, augusti 13, 2013

Mina favoritbullar

Finns det något godare än nybakta bullar
och dessa är mina favoriter!


Deg:
25 g jäst
2 dl kall mjölk
200 g rumsvarmt smör eller margarin
2 msk socker
2 tsk vaniljsocker
ca 6 dl vetemjöl

Fyllning:
75 g smör eller margarin
2 msk socker
2 tsk vaniljsocker

Pensling:
Uppvispat ägg

Garnering:
1 dl florsocker
1 msk vatten

Ugn: 
250 grader

Smula ner jästen i en degbunke. Tillsätt mjölken och rör om så att jästen löser sig. Klicka ner smöret i mindre bitar tillsammans med socker, vaniljsocker och mjöl. Arbeta samman det till en smidig deg. Kavla ut degen till en stor kaka, ca 40*40 cm, på lätt mjölkat bakbord. Sporra eller skär ut fyrkanten, ca 8*8 cm.

Rör samman alla ingredienserna till fyllningen. Lägg en klick fyllning mitt på varje fyrkant. Vik upp de fyra hörnen över fyllningen och tryck samman dem. Lägg bullarna i formar och ställ dem på bakplåtar. Låt bullarna jäsa i rumstemperatur under duk i ca 2 timmar. 

Pensla med uppvispat ägg och grädda bullarna mitt i ugnen ca 6-8 minuter. Låt bullarna kallna. Rör ut florsocker med vatten och garnera de kallna bullarna med glasyren. 

Lycka till!


4 kommentarer:

  1. Ser riktigt goda ut! Kanske skulle prova dem till dotterns födelsedag i oktober :)

    kram Jenny

    SvaraRadera
  2. Låter och ser riktigt mumsigt ut!! Det receptet ska jag prova. Jag fick en sån där barndomskänsla...min farmor bakade alltid den modellen på bullar :) Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Nybakta bullar och ett glas kall mjölk till. Mmmmm! :0)

    Kram Linda

    SvaraRadera
  4. Åh dessa bullar måste jag prova! :)

    SvaraRadera

Tack för din kommentar. Det värmer i hjärtat! ♥