lördag, februari 04, 2012

Bakning på en lördag!

Igår var vi och såg En gång i Phuket!
Riktig höjdare om man gillar humor!
Så den får 4 av 5 stjärnor av mig!
 
Men nu är det lördag och idag sysselsätter
jag mig med att baka!
En liten enkel tårtbotten blir det.
Det är tydligen någon som fyller år nästa vecka!!
  



Detta är receptet på min tårtbotten:

3 ägg
2 dl strösocker
1½ dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
2 tsk bakpulver
1 dl hett vatten

Sätt på ugnen på 200 grader. Smöra och bröa en form.
Vispa ägg och strösocker vitt och pösigt.
Blanda mjöl, potatismjöl och bakpulver.
Rör försiktigt ner blandningen i den pösiga äggsmeten.
Avsluta med hett men inte kokande vatten.
Häll smeten i smord form och grädda anslaget i nedre delen av ugnen i
200 grader i ca 30 minuter.
För att avgöra om den är färdig-gräddad kan man titta
på dess kanter. Har kanterna släppt från formen är kakan klar.
Själp upp anslaget och lår det svalna!

Dela det kalla tårtanslaget i tre delar!

Lycka till!


Ha en riktigt bra lördag!
Kram

11 kommentarer:

  1. Jasså är det så? Undrar allt vem det kan vara...? ;)
    Ha en skön lördag!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Tårtbotten har jag aldrig gjort *skäms på mig* haha
    Men det såg ju riktigt enkelt ut. Kanske ska prova när dottern fyller år =)
    Kram Mia

    SvaraRadera
  3. Då ska vi se den!! Reklamen för den var ju riktigt bra!! Kram!!

    SvaraRadera
  4. Jag blev sugen på att baka när jag såg dina bilder! Hoppas att födelsedagsbarnet får en lyckad dag! Kram Lotta

    SvaraRadera
  5. Vilka fina bilder och tack för receptet! Vi har en 8 åring som vill bli firad i slutet på månaden :) Ha en fin kväll! Kram Maria

    SvaraRadera
  6. Tack för receptet! :) Jag brukar aldrig lyckas få nån höjd på min.
    Den filmen verkar så bra. Och extra kul att se när man själv varit i Phuket.

    Ha en bra kväll!

    Kramar Verra

    SvaraRadera
  7. Tittar in för att önska dig en mysig kväll.
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  8. Mums! :)

    Detsamma till dig, ha en finfin helg.
    Kram Amanda

    SvaraRadera
  9. Vilken fin och hög tårtbotten du fått till! Tycker det är svårt att få till dom tillräckligt så att man kan dela i tre delar.

    SvaraRadera
  10. Åh, den filmen vill jag så gärna se. Behöver lite sol och värme, kan ju vara härligt att få det genom filmduken om inget annat.
    Ha en skön söndag!
    Kram Maria

    SvaraRadera

Tack för din kommentar. Det värmer i hjärtat! ♥